Vervang jaarlijks motorolie en filter
De meeste motormerken raden een onderhoudsinterval van 12 maanden aan, of een x-aantal kilometers (6.000 tot 10.000km). Motorolie zorgt onder andere voor smering en koeling van de motor. Ook neemt de olie vuil en metaaldeeltjes op die door slijtage vrijkomen. Het oliefilter filtert deze er zoveel mogelijk uit. Het is dus essentieel om de motorolie en het oliefilter jaarlijks, of binnen de gestelde kilometer termijn te vervangen.
Vervang iedere twee jaar de rem- en koppelingsvloeistof
Vervang elke 2 jaar de rem- en koppelingsvloeistof. Remvloeistof trekt namelijk veel vocht uit de lucht aan. Wanneer het watergehalte in de remvloeistof te hoog is, kan dit leiden tot het slecht functioneren van de remmen.
Een maandelijkse technische check
Check jouw motor maandelijks op een paar belangrijke zaken, namelijk: de bandenspanning, de kettingspanning en je verlichting. Tevens is het raadzaam om elke 500km de ketting in te smeren. Gebruik hier een gerenommeerd product voor, dit zorgt voor een langere levensduur van je ketting en tandwielen.
Voeg regelmatig een additief aan de brandstof toe
Het inwendig reinigen van het motorblok en het brandstofsysteem is belangrijk om de motor in topconditie te houden. Het regelmatig toevoegen (bij elke servicebeurt) van een brandstofadditief zorgt voor reiniging van het gehele brandstofsysteem en verbetert de prestaties van de motor. Ook neutraliseert het de zuren die gevormd zijn door veroudering en oxidatie van de brandstof.
Tank E5 / Euro98 brandstof, geen E10
Tank uitsluitend brandstof met een hoger octaangehalte, zoals Shell V-Power, BP Ultimate of andere Premium brandstoffen. Dit zijn de E5 brandstoffen, de duurdere brandstoffen, Vermijd dus altijd E10 brandstoffen! Door een steeds hoger wordend gehalte aan bio-ethanol in E10 brandstof, kampen veel motoren met carburatie- en injectie problemen. Zeker oudere motoren (jaar 2000 en ouder) zijn hier extreem gevoelig voor. Het veroorzaakt verstoppingen, tast rubbers, pakkingen en keerringen aan. Bovendien trekt bio-ethanol vocht aan, waardoor je grote kans hebt op roestvorming in je tank en op den duur haperen/uitvallen van de brandstofpomp.
Lege accu? Nooit doorstarten met kabels of aan een auto
Sta je met een volledig lege accu? Start de motor dan nooit door met behulp van startkabels aan een auto of via een extra accu. Dit kan extreem schadelijk zijn voor je spanningsregelaar, dashboard of zelfs ECU computer. Een kapotte accu filtert namelijk geen piekspanningen weg meer waardoor er hoge voltages in het electrisch circuit van je motor terecht kunnen komen. Wat wel te doen? Zorg ervoor dat je de accu met een druppellader goed oplaadt en laat de motor vervolgens doormeten om een oorzaak te vinden.